Trh s bydlením je nabuzený a horečka alespoň zatím neopadla. Ceny starších domů a bytů nepřestávají růst a prakticky každé tři měsíce dosahují nových rekordů. Zatímco Praha pokořila ve druhém čtvrtletí letošního roku hranici 110 tisíc korun za metr bytu, ceny v Brně a Jihomoravském kraji se vyšplhaly na necelých 78 tisíc korun za metr čtvereční.
Cenovka za byt na jižní Moravě nikdy nebyla vyšší a s meziročním skokovým nárůstem o 18 % se řadí na druhé místo právě za hlavní město. Byty i domy zde zdražovaly více, než jaký je republikový průměr, zvedaly se také nájmy. Ačkoliv to není dobrá zpráva pro ty, co si pořizují bydlení, vysoké ceny jsou životní příležitostí pro prodávající a majitele nemovitostí. Brno již dávno není z hlediska realitního trhu běžným krajským městem. Naopak, v moravské metropoli za posledních 10 let vzrostla životní úroveň i kupní síla, takže v některých parametrech začíná konkurovat například sousední Vídni a Bratislavě. A poptávka po koupi je díky tomu vysoká a často zhusta převyšuje nabídku.
Brno a okolí je na vzestupu. V životní úrovni i cenách.
Jihomoravský kraj byl díky Brnu regionem s nejrychleji rostoucím HDP v České republice, mezi lety 2006 a 2016 vzrostl o téměř 30 % na obyvatele. V současné době se svou ekonomickou úrovní ve výši HDP na jednoho obyvatele řadí na 2. místo za Prahu. Mění se kupní síla i složení obyvatel. Populace i v tomto regionu stárne stejně jako v celé republice, region má ale stále v porovnání s ostatními kraji 5. nejnižší index stáří. To značí jednak podíl ekonomicky bonitní klientely – průměrný věk obyvatel v kraji je 43 let – a zároveň vysoký podíl dětí. Je zde tedy předpoklad vysoké poptávky po středních a větších bytech pro rodiny s dětmi. Pro vás to znamená, že můžete prodat byt překvapivě rychle. Zvláště pokud se nachází v dobré lokalitě, má vhodnou velikost a v okolí občanskou vybavenost.
Brnu se někdy přezdívá české „Silicon Valley“. V posledních letech se totiž vyprofilovalo jako centrum vědy, výzkumu a sídlo řady technologických firem. Investicemi hýbe podnikatelský sektor a díky propojení s univerzitami se z Brna stává hub, kde vznikají v zahraničí oceňované služby, technologie a především byznysově zajímavá komunita. To vše šroubuje poptávku i ceny nahoru.
Nejlukrativnější adresy v Brně pro prodej bytu.
Lokalita prodává a významně ovlivňuje hodnotu vaší nemovitosti. V hledáčku kupujících v Brně jsou oblasti, které kombinují blízkost do centra a zároveň dostatek zeleně, přírody a sportovního vyžití. Mezi nejžádanější rezidenční čtvrti patří Masarykova čtvrť. Meziválečná architektura, blízkost největšího brněnského lesoparku Wilsonův les a centrální poloha dělají z této lokality horké zboží. Ceny převyšují regionální průměr, u bytu se mohou vyšplhat až na 100 tisíc za metr čtvereční. Kompromisem mezi cenovkou a lokalitou nakročenou mezi centrem a periferií jsou pro mnoho lidí Černá pole. Pokud vlastníte nemovitost v této oblasti, docela určitě můžete pracovat se solidní poptávkou. Byty v oblasti okolo vily Tugendhat mají blízko k Mendelově univerzitě a parku Lužánky, který patří k největší mase zeleni v Brně. Esem v rukávu je nemovitost ve stále oblíbenější čtvrti Bystrc. Ačkoliv leží na periferii, díky blízkosti Brněnské přehrady a dobré dopravní dostupnosti je častým cílem rodin s dětmi, kteří poptávají větší bydlení.
Výhled cenové mapy na Brněnsku. Růst v některých segmentech se zastaví.
Cenová mapa bytů na jižní Moravě je specifická. Na rozdíl od pražské aglomerace má Brno výrazně lepší pokrytí takzvaného metropolitního prstence příměstskou dopravou – individuální i hromadnou. Lidé mají možnost bez problému dojíždět za prací, koncentrace bydlení a poptávky po něm se tedy nesoustřeďuje pouze na centrum metropole. V opačném případě by ceny bytů mohly být až o 20 % vyšší. A například realizace nového nádraží v Brně, jehož vítězný návrh byl letos v létě představen veřejnosti, přinese ještě lepší dopravní obslužnost v satelitních obcích. V dlouhodobém horizontu kvůli tomu opadne tlak poptávky na bydlení v centru a ceny to ovlivní směrem dolů. Zpomalení růstů cen nemovitostí ale očekáváme jen krátkodově. Kvůli ekonomické krizi, poklesu HDP i zvýšené nezaměstnanosti, které budou na pořadu dne v roce 2021, je pravděpodobné, že ceny v některých segmentech a lokalitách padnou dolů až o 10-15 %.
Které nemovitosti přinesou nejlepší zhodnocení a kdy se vyplatí počkat.
Nejnáchylnější ke stagnaci cen budou starší panelákové byty v méně atraktivních lokalitách nebo na okrajích měst. Tedy nemovitosti spojené s poptávkou kupujících, které nejvíce zasáhne zvyšující se nezaměstnanost a finanční krize. Pro co největší zhodnocení je tedy pro prodej ta nejvhodnější doba v následujících měsících. Prodej se vyplatí i v případě činžákových bytů, tedy jednotek v cihlové zástavbě, a to před i po rekonstrukci. Ceny stavebních materiálů vylétly často o stovky procent. Citlivě zrekonstruovaný byt má tedy nyní cenu zlata a výrazně se projeví na částce, kterou můžete po zájemcích žádat. U bytů před rekonstrukcí je výhodné prodávat i v původním stavu, protože náklady na rekonstrukci převedete na nového majitele. Pokud to situace dovolí, doporučujeme počkat s prodejem bytů ve staré zástavbě v centru města, kde by cena mohla růst během následujících dvou až třech let. Zlaté vejce především u investičních bytů vlastníte v případě kvalitní novostavby v centru města. Tady ceny budou i dále stoupat jako cesta na Špilberk. Potenciál mají také byty u železničních stanic, kde rostou nájmy rychleji než průměr a vaši investici ochrání i do budoucna.
Za kolik prodat a jak zvýšit prodejní cenu?
I když vám jako prodávajícím hraje vše do karet, vyplatí se dodržet doporučení, díky kterým prodáte nemovitost rychle a za co nejvyšší cenu. Důležité je znát prodejní cenu z katastru nemovitostí a z cenových map. Částky, které jsou k dispozici na realitních portálech jsou totiž jen nabídkové a neodpovídají realitě, za kterou obchod proběhl.
Říká se sice, nesuď knihu podle obalu, u prodeje nemovitosti je to ale přesně naopak. Na realitních portálech, kde kupující v první fázi vybírají, záleží na kvalitních fotografiích a doprovodném textu. Kupující samozřejmě vědí, že by se měli rozhodovat jen na základě tvrdých faktů. Nicméně dojem, který si z prezentace na internetu odnášejí, má zásadní vliv na vnímání kvality nabídky a cenu, kterou jsou ochotni zaplatit. Pořiďte proto profesionální fotografie, které představí váš byt v co nejlepším světle, ukážou dispozici bytu a možnosti, které bydlení budoucím rezidentům přinese. Stále větší pozornost si získává tzv. home staging. Jeho cílem je nejen prostor vizuálně uklidit a zútulnit, ale hlavně představit potenciálním zájemcům možnosti, které byt v sobě skrývá. Je totiž důležité upozornit, že současný dětský pokoj může budoucím využitím třeba pracovna. Což je benefit, na který řada lidí v dnešní době slyší. Pokud nastavíte správně prodejní cenu, zvolíte profesionální prezentaci a nevyskytne se žádný skrytý důvod, který by na straně kupujícího nebo prodávajícího zkomplikoval situaci, byt nebo dům můžete prodat již do 3 měsíců.
Hledáte podrobný návod, jak prodat byt?
Jak prodat byt? Postup prodeje nemovitosti do detailu – MAXIMA REALITY
Zdroje:
Průměrný věk a věková struktura obyvatel Jihomoravského kraje v roce 2020 | Kurzy.cz
Makroekonomické údaje v Jihomoravském kraji v roce 2019 | ČSÚ v Brně (czso.cz)
Brno, ráj technologických firem | CCI France République Tchèque (chambre.cz)